Identiteitsontwikkeling van meisjes/jonge vrouwenIdentiteitsontwikkeling van meisjes/jonge vrouwen

Identiteitsontwikkeling van meisjes/jonge vrouwen

Dat betekent dat zij thuis worden opgevoed vanuit de cultuur van hun ouders, maar buitenshuis krijgen ze te maken met de Nederlandse cultuur.
Die twee werelden kunnen nog wel eens verschillen. Soms zijn ouders zich niet eens bewust van deze verschillen. En dat is voor de kinderen soms best lastig, want hoe moeten zij zich staande houden in die twee verschillende werelden.

Hindoestaanse meisjes, maar ook meisjes met een andere culturele achtergrond, worstelen vaak met deze dilemma’s. Deze meisjes hunkeren aan de ene kant naar vrijheid, aan de andere kant zitten ze vast in de traditie. Sommigen zijn helemaal geïsoleerd van de buitenwereld en door de hechte sociale controle vragen ze niet om hulp. Bovendien willen ze hun familie niet te schande maken.

Maar het opgroeien in twee culturen heeft ook voordelen. De kinderen kunnen uit twee culturen kracht putten en er het beste en leukste uithalen.

Wij organiseren groepsbijeenkomsten om de identiteitsontwikkeling en zelfontplooiing van meisjes/jonge vrouwen te versterken. Belangrijk hierbij is om de eigen normen en waarden niet los te laten maar wel aansluiting te vinden bij de leefomgeving.