Soa Aids NederlandSoa Aids Nederland

Soa Aids Nederland

Eén op de zeven Nederlanders die zich laat testen heeft een seksueel overdraagbare aandoening(soa). Voor mensen uit Suriname, de Nederlandse Antillen en Sub-Saharisch Afrika is dat zelfs bijna één op vijf. Dit zijn de nieuwste cijfers van het Rijksinstituut voor volksgezondheid, RIVM Het jaarrapport, tonen aan dat soa’s opnieuw bovengemiddeld hoog voorkomen bij eerste en tweede generatie migranten uit die landen. Zij lopen hiermee het grootste risico op een hiv-infectie.
Het programma Etnische Minderheden van Soa Aids Nederland start daarom een nieuwe voorlichtingscampagne specifiek gericht op deze Nederlandse migranten. Ze worden aangespoord zich tijdig te laten testen en zo nodig te laten behandelen. Een visuele animatie met deze oproep zal vanaf vandaag in de wachtkamers van huisartsen getoond worden en is ook online te zien. De video-animatie voor de campagne is beeld voor beeld met de hand getekend. De beelden worden ondersteund door een dialoog tussen een man en vrouw.