2. Voor Mediawijsheid is Mediaopvoeding nodig!

Wat is mediaopvoeding?

Mediaopvoeding is onderdeel van de dagelijkse opvoeding door ouders of verzorgers. Het omvat alle bewuste en onbewuste handelingen waarmee ouders er voor zorgen dat hun kinderen media uiteindelijk zelfstandig kunnen gebruiken. Mediaopvoeding betekent je kind leren om kritisch en bewust te gamen, internetten, lezen en tv te kijken.

We weten dat kinderen en jongeren veel tijd doorbrengen met media en steeds meer een eigen televisietoestel, computer, laptop, tablet of smartphone hebben.
Kinderen die onvoldoende begeleiding bij het mediagebruik krijgen, lopen meer risico. Kinderen kunnen zaken in de media tegenkomen waar zij emotioneel of cognitief nog niet aan toe zijn. Daardoor kunnen ze ongewenst gedrag vertonen, verkeerde denkbeelden krijgen, of emotioneel overbelast raken.

Kinderen hebben vooral baat bij een actieve betrokkenheid van hun ouders. Daarmee bedoelen we dat ouders vragen stellen aan hun kinderen, duidelijke waarden en normen uitdragen en luisteren naar hen. Dat helpt bij het ontwikkelen van een kritische houding en zelf verantwoording kunnen nemen. Gewild of ongewild zijn ouders altijd een voorbeeld voor hun kinderen.

Het is daarom van groot belang dat je als ouder/verzorger je kind goed begeleidt bij mediagebruik. Om ouders/verzorgers, in het bijzonder uit de migrantengemeenschap, zelf ook voldoende mediawijs te maken organiseren wij voorlichtingsbijeenkomsten en trainingen.

Wat is ons doel:

• Bewust maken van het belang van mediaopvoeding en de rol van de ouders/verzorgers hierin om kinderen verstandig, kritisch en bewust te leren omgaan met digitale media.
  • Handvatten, tips en tools aanreiken die ouders/verzorgers kunnen ondersteunen bij de sturing en coaching van hun kind(eren) om een gezond en veilig digitaal mediagebruik.

Onderwerpen die worden besproken:

• Welke invloed heeft de opvatting van de opvoeder op de mediaopvoeding?
  • Wat zijn de gevaren van media?
  • Zien kinderen de gevaren van media?
  • Hoe streng moet een ouder zijn? Maak je duidelijke regels en afspraken?
  • Inzien wat de gevolgen zijn van het delen van persoonlijke informatie over jezelf of anderen
  • Online pesten
  • Wat is grooming?
  • Loverboys
  • Sexting en exposing
  • Seksueel overschrijdend gedrag

Meld je aan voor de voorlichtingsbijeenkomsten en trainingen die wij vanaf mei a.s. starten.

DEELNAME IS GRATIS

Download hier de flyer