Het belang van begrijpelijk beeldmateriaal

In het dagelijks leven ligt de nadruk op schriftelijke informatieoverdracht, en dat geldt ook voor de gezondheidsvoorlichting.

Laaggeletterde patiënten missen vaak basiskennis over hun eigen lichaam, over aandoeningen en over behandelingen. Hierdoor begrijpen zij vaak niet wat er gezegd wordt, waarom bepaalde onderzoeken belangrijk zijn of juist niet en waarom er bepaalde adviezen worden gegeven. Zij stellen weinig vragen en durven niet altijd te zeggen dat zij het niet begrijpen. Ook vinden zij het bijvoorbeeld lastig om de recepten en bijsluiters van medicijnen te lezen en om formulieren in te vullen. Om de laaggeletterde patiënt de zorg te kunnen geven die hij/zij verdient, is het dus van het grootste belang basiskennis over het menselijk lichaam, over klachten en zelfzorg over te dragen.

Omdat laaggeletterde patiënten niet goed kunnen lezen, is visueel materiaal onmisbaar.

Beeldmateriaal is begrijpelijk als de doelgroep de informatie in de beelden kan toepassen op zijn eigen situatie. Voorbeelden van beeldmateriaal zijn illustraties, filmpjes, foto’s en pictogrammen. Wij informeren hierover in onze wekelijkse radioprogramma de luisteraars (m.n. de Hindoestaanse, Indiase en Pakistaanse) in het Nederlands en Hindoestaans. Enerzijds bespreken wij dit maatschappelijk probleem en anderzijds geven wij zoveel mogelijk uitleg en voorlichting over het belang van begrijpelijk beeldmateriaal. Hierbij maken wij gebruik van de voorlichtingsmap ‘Begrijp je Lichaam’ die Pharos i.s.m. andere belanghebbende partijen heeft uitgebracht.

Download hier onze gids voor begrijpelijk beeldmateriaal.