Met Stichting Vobis aan de wandel in de wijk Escamp van Den Haag.Met Stichting Vobis aan de wandel in de wijk Escamp van Den Haag.

Met Stichting Vobis aan de wandel in de wijk Escamp van Den Haag.

Sinds 1 januari 2021 heeft Stichting Vobis een plek gevonden in Escamp in Wijkcentrum Moerwijk aan de Aagje Dekenlaan 51, naast hun vertrouwde adres aan de Boylestraat 20 in de wijk Regentes/Valkenbos.

Stichting Vobis organiseert sinds haar oprichting altijd veel bijeenkomsten. In de coronatijd is dat natuurlijk erg moeilijk om te realiseren. Sinds kort is er gestart met wandelingen voor senioren. Deze worden verzorgd door mw. Vidja Bahadoer. Zij is naast bestuurslid ook verantwoordelijk voor het seniorenproject. Mw. Vidja geeft aan dat het best lastig is om senioren te mobiliseren, maar dat de methodiek van mond-op-mond reclame erg goed werkt. Bewegen is belangrijk en omdat het buiten mag en kan in kleine samenstellingen is dit nu een goede manier om achter de voordeur vandaan te komen.

De wandelingen worden gehouden op de dinsdagmiddag vanaf 15.30 uur en op de vrijdag vanaf 10.00 uur. Op vrijdag wordt er ook een lunch gekoppeld aan de wandeling met inachtneming van de coronamaatregelen. Hopelijk wordt in de toekomst de groepsgrote vergroot, zodat meer mensen kunnen genieten van wandelen en het samenzijn. Mw. Vidja geeft aan dat er onder de Hindoestaanse doelgroep ook veel diabeten zijn en wandelen is dan zeker een goede gezonde bezigheid.
Soerin Narain, vrijwilliger van St. Vobis en tevens ook verantwoordelijk voor de wijkbus in Moerwijk, vertelt dat het belangrijk is om senioren te activeren, omdat bewegen en samenzijn kleur geeft aan het leven. Momenteel is hij in gesprek met buurtsportcoach Maarten Boot over de Vitality Club in Moerwijk. De bedoeling is om deze club te starten bij de Ster in Moerwijk Noord. De Vitality Club zal bijdragen om mensen gezond en gelukkig oud te laten worden. Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat samen bewegen hiervoor een duurzame basis kan bieden. Wordt fit en maak tegelijkertijd vrienden. De Vitality Club wordt door en voor senioren mogelijk gemaakt. Op die manier motiveren senioren zelf hun leeftijdsgenoten om dagelijkse beweging in hun routine te integreren en zo gezonder en gelukkiger oud te worden.

Daarnaast is St. Vobis ook actief voor de hele Hindoestaanse gemeenschap in Den Haag en omgeving. Zij is druk bezig om vele taboe gevoelige thema’s bespreekbaar te maken als ook het verzorgen van activiteiten voor jong tot oud. Tevens staat de stichting open voor samenwerking met de hele stad en haar bewoners.

Voor info en contact kijk: www.stichtingvobis.nl