Mind the Mind

Een workshop aangeboden door psychologie studenten van Leiden Universiteit en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Als we verkouden zijn of spierpijn hebben vinden we het over algemene niet zo moeilijk om dit tegen onze omgeving te vertellen . We gaan ook gemakkelijk naar de huisarts als we lichamelijk klachten hebben, bijvoorbeeld wanneer we griep hebben of een keelontsteking.

met psychische klachten vindt met het echter moeilijk om voor hulp te vragen. Er is nog altijd een taboe op psychische klachten en het wordt tijd dat dit veranderd. Door meer kennis te hebben over geestelijke gezondheid kunnen we het taboe doorbreken.

Taboe

Een taboe is een gevoelig onder werp waar mensen niet liever openlijk over willen praten. Wat precies een taboe is, kan nogal cultuur verschillen. Schending van een taboe leidt echter iedere cultuur doorgaans tot reputatieschade. Mensen doen vaak alsof het niet bestaat.

• 1ste workshop, zondag 10 november 2019 14:00 – 18:00 uur
  • 1ste workshop, zondag 15 december 2019 14:00 – 18:00 uur

Ervaringsdeskundigen

Er is geen gum waarmee ik de geschiedenis uit kan wissen. Maar wat er met mij is gebeurd is veel minder belangrijk dan wat ik ervan heb geleerd en wat ik ermee doe. Ik bepaal zelf welke invloed het mag hebben op mij toekomst en op de toekomst van mij kinderen. Ik bepaal zelf wat ik er vandaag mee doe (citaat ervaringsdeskundige).

De ervaringsdeskundigen bij Stichting Vobis zijn maatschappelijk betrokken op het gebied van welzijn en maatschappelijke dienstverlening. De ervaringsdeskundigen leveren expertise op het thema leefbaarheid en individuele ondersteuning vooral op het gebied van ‘achter de voordeur’ problematiek.

Doormiddel van op het juiste moment de juiste informatie aan te bieden helpen de ervaringsdeskundigen bij het vergroten van de weerbaarheid ten aanzien van veel voorkomende problematieken, zoals; gezondheid, eenzaamheid, schulden, armoede en verslaving. Zo dragen wij bij aan een betere toekomst voor kwetsbare doelgroepen. Wij leiden ervaringsdeskundigen op en koppelen hen aan mensen met psychiatrische kwetsbaarheid zodat zij weten wat er aan ondersteuning mogelijk is.

Vertrouwenspersonen

• Door het inzetten van getrainde vertrouwenspersonen met verschillende culturele achtergronden hebben wij toegang in diverse gemeenschappen in Den Haag.
  • Onze vertrouwenspersonen zijn neutraal, onafhankelijk en onpartijdig.
  • De gesprekken vinden altijd in een veilige omgeving plaats, in het Nederlands en/of in den eigen taal.
  • Bij ons team van vertrouwenspersonen kunt je terecht met je gedachten, gevoelens en probleem. Met hen kan je vrijuit praten over gevoelige onderwerpen.
  • samen wordt er gekeken naar wat er kan en waar er ruimte is. Ook voor enkel een luisterend oor kan je bij hen het terecht.

Hiervoor kan je ook bij Stichting Vobis terecht

Stichting Vobis heeft als doel gevoelige onderwerpen die in de taboesfeer liggen, uit de taboesfeer te halen en bespreekbaar te maken;

• Het geven van voorlichting over het bespreekbaar maken van gevoelige onderwerpen.
    • Op een laagdrempelige en informele manier geven wij voorlichting en advies
    • Bij eenzaamheid en Isolement mogelijkheden aanreiken om aan te sluiten bij bestaande culturele en/of sociale activiteiten (sociale kaart).
    • Praatgroepen en sessies over de negatieve gevolgen van o.a.; uitsluiting, eenzaamheid,
      gendergelijkheid, zelfbeschikking, vooroordelen, roddelen, pesten, sexting, etc.
    • Bemiddeling bij spanningen in en buiten de familiekring. Spanningen in het gezin/familie. Je kan ze niet uitkiezen maar je moet er wel mee leren leven.
    • Wij zijn er voor mensen die willen praten over alle (gevoelige) onderwerpen.
  • Stichting Vobis geeft ook voorlichting aan grote groepen. Wij werken hierin nauw samen met professionals en professionele organisaties.
  • Wij verzorgen ook voorlichtingsbijeenkomsten (klein en groot), huis kamergesprekken,
    spreekurengesprekken, telefonisch contact en advies en ondersteuning aan en van
    hulpverleners. Wij bieden ook volop de ruimte om elkaar te ontmoeten. Ook als lotgenoten.

<<dec 2020>>