Dementie: we zijn zelf het medicijn!Dementie: we zijn zelf het medicijn!

Dementie: we zijn zelf het medicijn!

Dementie is een ongeneeslijke ziekte die de hersenen aantast. Op dit moment wonen zo’n 10.000 mensen met dementie in de regio Haaglanden en de verwachting is dat het aantal mensen met dementie de komende 30 jaar verdubbelt.

Door gezonder te leven verklein je de kans om dementie te krijgen. Je kunt daar het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen. Door nieuwsgierig te blijven, gezond te eten en regelmatig te bewegen blijven je hersenen gezond. En dat niet alleen. Het helpt je ook andere aandoeningen te voorkomen.

-    Een uitstekende manier om de hersenen in conditie te houden is om nieuwe dingen te leren en activiteiten te ondernemen die uitdagend zijn.
Wissel activiteiten af en probeer eens wat nieuws, zo blijf je je hersenen prikkelen.
-    Het mediterrane dieet zou een belangrijke positie innemen als dieet dat beschermend werkt. Het mediterrane dieet bestaat uit veel vette vis, groenten, peulvruchten (bonen), fruit, granen en olijfolie en slechts kleine hoeveelheden zuivelproducten, vlees en roomboter of margarine.
-    Bewegen is gezond, je wordt er sterker van, je conditie wordt beter en er komen stofjes vrij in de hersenen die je vrolijk maken. Beweeg samen met andere mensen, zo ben je in beweging en heb je gelijk contact wat de nieuwsgierigheid prikkelt.

Wij doen mee aan de campagne “we zijn zelf het medicijn!” om de bewustwording zo veel mogelijk te vergroten, dat je leefstijl invloed heeft op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, reuma en ook dementie. En dat werken aan gezonde hersenen en een fit lichaam voor iedereen verstandig is. Daarmee willen we zoveel mogelijk nieuwe gevallen helpen voorkomen.

Kijk voor meer informatie en tips op:
www.wezijnzelfhetmedicijn.nl